Tørre øjne

Hvad er Tørre øjne?

Tørre øjne opstår, når tåreproduktionen er nedsat, eller når ændring af tårernes konsistens medfører, at fordampning af tårerne er for høj. Begge tilstande medfører for lille mængde tårefilm til at dække øjets overflade.

Hvor produceres tårerne, hvad består de af og hvor forsvinder de hen?

Tårerne produceres i den cirka ærtstore tårekirtel, som sidder under øverste øjenlåg ud mod øresiden. Tårefilmen er tynd med en tykkelse på 0,01mm., har en volumen på 0,010 ml, og bliver fornyet hver gang, man blinker. Tårerne har betydning som forsvar mod sygdomme, smørelse af øjets overflade samt ernæring af hornhinden.

Hvad består tårerne af?

Tårerne er opdelt i tre lag:· Yderst er fedtlaget. Dette er det tyndeste lag og består af fedtstoffer, som produceres i fedtkirtler i øjenlågene og udtømmes gennem fine åbninger tæt ved roden af øjenvipperne. Fedtlaget har til formål at forhindre fordampning af tårerne.

• Midterst er vandlaget. Dette lag er det tykkeste, idet det udgør 95 % af tårefilmens tykkelse. Vandet produceres af tårekirtlen. Vandlaget indeholder forskellige salte og proteinstoffer, der har betydning for øjets immunforsvar og ernæring.
  • Inderst er slimlaget. Dette lag består af slimagtige proteinstoffer, som produceres af små kirtler i bindehinden. Bindehinden er den gennemsigtige glinsende hinde, som dækker det hvide i øjnene. Slimlaget fastholder og spreder vandlaget på øjets overflade.

Under tårerne findes øjets overflade, en slimhinde, som er dækket af de slimagtige proteinstoffer. De slimagtige proteinstoffer forhindrer, at tårerne preller af øjets overflade.

Tårerne forsvinder ved nedløb til næsen via et lille hul på øjenlågskanten ind mod næsedelen samt ved fordampning og ved overløb fra øjenlåg.

Hvorfor får man tørre øjne?
  • Tørre øjne opstår, når et eller flere af de 3 tårelag er defekte og medfører enten nedsat tåreproduktion og/eller øget tårefordampning.
  • Tørre øjne kan være midlertidige eller kroniske og opstår ved:
  • hudsygdom på og omkring øjenlåg
  • sygdom i øjenlågets fedtkirtler
  • brug af øjendråber eller tabletter ved behandling af for eksempel grønstær, øjenallergi, psykiatriske sygdomme, blodtryksmedicin, parkinsonisme m.m.
  • kan forkomme hos gravide
  • brug af p-piller. Hvis man alene er i østrogenbehandling kan tørre øjne opstå hos 70 procent, men ved samtidig brug af østrogen og progesteron opstår det hos 30 procent
  • efter laserbehandling af horhinden (LASIK m.m.). Symptomerne varer typisk 3 – 6 måneder, men kan vare længere
  • skade af hornhinden for eksempel ætsning eller forbrænding
  • øjenallergi
  • nedsat blinkefrekvens ved langvarig stirren på for eksempel computerskærm
  • abnorm eller manglende indtagelse af forskellige vitaminer
  • langvarig brug af kontaktlinser
  • immunsygdomme for eksempel Sjögren’s syndrome, LED og leddegigt
  • kan være symptom på kronisk inflammation af binde- og hornhinden ved visse sygdomme, infektion, ved udsættelse for infektion, kemisk- og tobaksrøg, ved udsættelse for airconditionm.m.
  • ved udstående øjne, for eksempel efter øjenlågskirurgi eller sygdom i skjoldbruskkirtlen
  • manglende øjenlågsdækning ved søvn.
Hvordan føles tørre øjne?

Symptomerne er oftest tørhed, svien og brænden, specielt i løbet af dagen. Forbigående sløret syn og let røde øjne kan også forekomme.

Hvor mange har tørre øjne?

I en Københavnsk undersøgelse fandtes symptomer på tørre øjne hos 24 procent af kvinder og mænd i alderen 30-60 år. Mange udenlandske undersøgelser viser stigende symptomer på tørre øje med stigende alder og oftest hos kvinder. Mindre end 1 procent har alvorligt tørre øjne kombineret med tør mund. Denne sygdom hedder Sjøgrens Syndrom, som er en autoimmun lidelse. Det vil sige, at ens eget immunsystem angriber forskellige dele af kroppen af ukendt årsag og medfører mange sygelige forandringer på øjets overflade – det vil sige horn- og bindehinde.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Lægen kan benytte mange forskellige undersøgelser. I praksis bruges de samme tests til undersøgelse af tørre øjne, og det er ikke muligt her at skelne mellem nedsat tåreproduktion eller øget tårefordampning. Skelnen mellem disse to tilstande foretages ved supplerende undersøgelser ved forskningsprojekter. Begge tilstande kan give øget tårekoncentration (øget tåre osmolaritet), og undersøgelse for dette er nem, men dyr.

Diagnosen kan dog stilles alene på symptomerne. Hos øjenlægen bliver de tørre øjne undersøgt

Udsigt for fremtiden

Langt de fleste tilfælde af tørre øjne er ikke udtryk for sygdom, men for ”træthed” ved vedligeholdelse af tårerne i løbet af dagen, samt en følge af stigende alder. Efter 40-års-alderen begynder tårekirtlen at bære præg af alderen ved at tåreproduktionen aftager og sammensætningen

af tårefilmen ændres. Kun ved få sygdomme, for eksempel Sjøgrens Syndrom, kan der opstå nedsat livskvalitet på grund af tørre øjne.

Hvordan behandles tørre øjne?
  • Forbyggelse : For at forbedre tilstanden bør man undgå faktorer, der forværrer tørre øjne, såsom høj rumtemperatur, aircondition, PC-arbejde, langvarig læsning, medicin m.m. Eventuelt brug af omega-3 fedtsyrer.
  • Medicin : Man kan også gennemgå en medicinsk behandling med kunstige tårer.
  • Behandling med kunstige tårer
  • Oftest bruger man kunstige tårer, som kan fås med varierende konsistens og med eller uden konserveringsmiddel.
  • Hvis man har behov for kunstige tårer mindre end 4 gange daglig, kan man tåle præparater med konserveringsmiddel.
  • Hvis man har behov for kunstige tårer 4 gange daglig eller mere, bør man bruge præparater uden konserveringsmiddel.
  • Hvis man ikke opnår nogen effekt ved brug af kunstige tårer, kan man overveje immundæmpende øjendråber. (Kræver Lægemiddelstyrelsens tilladelse)
  • Kirurgisk behandling
  • Kirurgisk behandling bruges i de værste tilfælde. Her tilstopper man midlertidigt eller kronisk tårevejsafløbet gennem nedre øjenlåg ind mod næsen med plast, silikone eller opløselig proteinprop.