Grå stær

Hvad er grå stær og hvordan behandles den?

Grå stær (katarakt) er uklarhed af øjets linse. Linsen ligger lige bag pupillen og regnbuehinden og er normalt helt klar. Med alderen kan den blive uklar og den tilstand kalder man grå stær. Ved grå stær bliver synet gradvist mere sløret, og der kan komme generende blænding fra sollys og billygter. Man kan operere for grå stær ved at fjerne linsen ved hjælp af ultralyd og erstatte den med en kunstig linse.

Ved grå stær operation her i klinikken anvender vi en kunstig linse som er FDA godkendt.

Hvad er grå stær og hvordan behandles den?

Grå stær, også kaldet katarakt, er uklarhed af øjets linse. Linsen ligger inde i øjet bag pupillen og regnbuehinden. Når linsen bliver uklar, kan lyset ikke komme ind i øjet, og synet bliver dårligere.

Inden operationen:Husk at købe de ordinerede øjendråber på apoteket. Dråberne skal først anvendes EFTER operationen.Det er særlig vigtigt, at De oplyser os om evt. allergier, eller om De er i blodfortyndende behandling. Hvis De er i behandling med blodfortyndende medicin, bedes De gå til egen læge indenfor 3 dage før operationen og få taget blodprøver (INR). Hvis denne er over 2,5, skal blodfortyndende medicin pauseres.

Hvad går operationen ud på?:Pupillen udvides med øjendråber, og øjet bedøves. Der laves et lille snit, og linsen fjernes ved ultralyd. En ny linse af kunststof (acryl) lægges ind på den gamle linses plads i linsekapslen. Operationen varer ca. 20 min., er næste smertefri og foregår i lokalbedøvelse. De kan tage hjem efter operationen, men bør tage den med ro resten af dagen.

Når lokalbedøvelsens virkning stopper, kan der opstå lette smerter, De kan tage håndkøbssmertestillende herfor.

På operationsdagen:De må spise, som De plejer og tages Deres sædvanlige medicin og øjendråber, med mindre andet er aftalt ved forundersøgelsen.

De må ikke bruge ansigtscreme eller makeup.Det er en god idé at have bekvemt tøj på.De tilrådes at have vasket hår.

De skal regne med at være i klinikken 1-2 timer, især pga. ventetiden på øjendråbernes virkning.

De må ikke selv køre hjem efter operationen, da de får en klap for øjet. Denne klap må De fjerne dagen efter operationen om formiddagen.

Efter operationen:Hvis De ikke får andet oplyst, skal De dryppe det opererede øje 3 gange dagligt (2 gange på operationsdagen), morgen, middag og aften, indtil flasken med øjendråber er tom. Før øjendrypning, skal De vaske hænder, så det nyopererede øje holdes rent og frit for bakterier.

Disse gener forsvinder, når øjet falder til ro. Hvis De får smerter der ikke kan afhjælpes af håndkøbssmertestillende, bedes De tage kontakt til læge/vagtlæge.

Den første tid efter operationen kan De forvente:

Fornemmelse af skygger.Synet kan være uklart.Lyset kan blænde eller blinke.Farverne kan føles stærke og blå.Fornemmelse af irritation, svie, grus i øjet og tåreflåd.

De må gerne efter grå stær operation:

Se TV og læse som De plejer.Bruge Deres briller.Udføre lettere husarbejde.Gå ture.

De må IKKE de første 2 uger efter grå stær operation:

Gnide i det nyopererede øje.Bøje kroppen kraftigt forover.Løfte over 5 kg.Dyrke sport.Danse.Havearbejde eller anden kropslig aktivitet.Bruge makeup (den første uge).Bade i svømmehal, havvand, kar-/spabad pga. risikoen for infektion.Få vand i øjet ved hårvask, vask evt. med hovedet bøjet godt bagover.

Bilkørsel:De må ikke køre bil, før De har været til kontrol efter operationen.

Risiko og komplikationer:Som ved enhver anden operation, er der en vis risiko for komplikationer. Hos 1-2% forekommer der komplikationer under eller efter operationen. Dette kan ofte håndteres uden blivende mén. Blindhed på det opererede øje, optræder ved ca. 1 ud af 1000 operationer og skyldes som regel alvorlig blødning i øjet under operationen eller betændelse inde i øjet efter operationen.

Briller:Først efter ca. 8 uger er synet på Deres øje så stabilt, at De kan gå til Deres optiker for at få ændret Deres brilleglas.