Tørre øjne

Hvad er Tørre øjne?

· Fornemmelse af tørre øjne er meget hyppigt forekommende hos ældre, men er sjældent udtryk for en egentlig sygdom, da tåreproduktionen er normal

· Nedsat tåreproduktion forekommer sjældent, og da oftest i forbindelse med såkaldte bindevævssygdomme, som er en speciel form for gigt

· Fornemmelse af tørre øjne behøver oftest ikke behandling, men man kan prøve med kunstige tårer, som kan købes på apoteket uden recept

Tørre øjne?

Tørre øjne kan skyldes nedsat tåreproduktion eller at tårevæsken ikke kommer i kontakt med øjets overflade så den kan blive fugtet.

Øjnene kan godt føles tørre uden at være det. Nogle mennesker har en fornemmelse af at have fået et fremmedlegeme i øjet, eller øjets slimhinder føles som sandpapir når man blinker. I nogle tilfælde kan man også føle tørhed fra andre slimhinder, f.eks. i munden, næsen, huden eller have smerter fra leddene.

Hvor hyppig er tørre øjne?

Tørre øjne er et almindeligt symptom hos ældre fordi tåreproduktionen aftager med alderen. Hos gamle eller meget syge personer, som har problemer med at lukke øjnene, er tørre øjne ofte et stort problem.

Hvorfor får man tørre øjne?

Følelse af tørre øjne kan skyldes flere ting:

· Naturlige aldersforandringer

· Flere typer medikamenter kan give tørre øjne som en uønsket virkning. Eksempler på denne type medicin er p-piller og blodtryksmedicinen beta-blokkere

· Sygdomme, som angriber andre dele af kroppen, kan også give tørre øjne. Hyppigst er der tale om de såkaldte bindevævssygdomme. Patienter med disse sygdomme har ofte også tørhed i munden, næsen og af huden. Derudover er det hyppigt med gigtgener

· A-vitamin mangel kan også give tørre øjne, men det er ikke nogen hyppig årsag i udviklede lande

Tørre øjne kan også skyldes, at tårevæsken løber forkert, f.eks. ved lammelser i øjenmusklerne. Normalt skal blinkebevægelserne fordele tårevæsken ud over øjets overflade for at hindre udtørring. Når den automatiske blinkning mangler, vil øjet ikke kunne lukke helt, hvorfor en del af øjets overflade vil mangle fugtning og tørre ud.

Hvad er symptomerne på tørre øjne?

Irritation og fremmedlegemefornemmelse, kløe, rødme

Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?

Hvis der opstår smerter eller synsnedsættelse

Hvordan stilles diagnosen?

Der findes en række forskellige undersøgelser for tørre øjne, alt afhængig af genernes sværhedsgrad. Lægen vil undersøge øjets overflade, mens han lyser på den, for at vurdere om der er sår, teste synet og måske måle tåreproduktionen med nogle simple papirstrimler.

Hvis der er mistanke om, at generne skyldes en anden sygdom, vil lægen henvise til at få foretaget andre prøver eller undersøgelser.

Hvilken behandling er der?

Det er sjældent aktuelt at behandle tørre øjne, hvis ikke generne er udtalte. Behandlingen kan sjældent kurere tilstanden, men den kan mindske generne.

Der findes flere forskellige slags kunstig tårevæske, som kan mindske generne ved nedsat tåreproduktion. Disse dråber kan fås uden recept og kan anvendes lige så tit man føler behov for det.

Ved lammelse af øjenmusklerne kan en neutral øjensalve og en øjenklap til natten være lindrende. Det kan imidlertid også blive aktuelt at foretage et mindre kirurgisk indgreb. Dette foretages på en øjenafdeling.

Hvis øjentørheden skyldes en bestemt type medicin, kan man overveje om denne medicin kan undværes eller erstattes med noget andet. Det afgøres i et samarbejde med den praktiserende læge.

Hvordan er langtidsudsigterne?

Tørre øjne er næsten altid en varig tilstand, såfremt den ikke skyldes en bestemt type medicin. Tørre øjne er også mere udsatte for sår og skader end øjne, som er beskyttet af den normale tårevæske.

Hvordan undgår jeg at få eller forværre tørre øjne?

Hold dig væk fra situationer der giver øget fordampning af tårevæsken eller irritation af slimhinderne