Grønt stær

Hvad er Grønt stær?

· Kronisk grøn stær er en hyppig årsag til blindhed.

· Sygdommen forekommer efter 40 års alderen og tiltager herefter med alderen

· Diagnosen kronisk grøn stær stilles på baggrund af karakteristisk afblegning af synsnerven og udfald i synsfeltet

· Forhøjet øjentryk er en risikofaktor for udvikling af kronisk grøn stær

· Kronisk grøn stær kan ofte behandles ved at sænke øjentrykket med øjendråber, laser eller operation

Hvad er kronisk grøn stær?

Kronisk grøn stær er karakteriseret ved skader på synsnerven og udfald i synsfeltet. Uden behandling vil tilstanden oftest medføre blindhed.

Forhøjet øjentryk er en risikofaktor for udvikling af kronisk grøn stær, men er formentlig ikke selve årsagen til udvikling af synsskade.

Kronisk grøn stær er en af de hyppigste årsager til blindhed i Danmark. Man regner med, at et par procent af befolkningen over 40 år har kronisk grøn stær, og forekomsten stiger med alderen.

Udvikling af blindhed som følge af kronisk grøn stær kan i mange tilfælde forhindres ved tidlig diagnostik og korrekt behandling.

Hvorfor får man kronisk grøn stær?

Årsagen til udvikling af kronisk grøn stær er ukendt, men sygdommen medfører skader på synsnerven.

En række faktorer øger risikoen for udvikling af kronisk grøn stær, eksempelvis arvelig disponering, alder, udtalt nærsynethed, øjenskader, regnbuehindebetændelse ( iridocyklitis), langvarig behandling med binyrebarkhormon eller forhøjet blodtryk.

Disse risikofaktorer skal man tage i betragtning, når sygdommen diagnosticeres og behandles. Specielt er det vigtigt at tage hensyn til en arvelighed, således at nære slægtninge til patienter med grøn stær bliver tilbudt undersøgelse.

Hvilke former for grøn stær findes der?

Kronisk åbenvinklet grøn stær er den hyppigste form for grøn stær. Dog skal tre andre former nævnes:
· Akut grøn stær opstår, når afløbet af kammervæske pludseligt bliver lukket. Trykket i øjet stiger hurtigt, og dette fører til smerter, hovedpine og eventuelt kvalme og opkastninger. Synet bliver sløret, og man kan se regnbuefarvede ringe, når man ser på en lyskilde. Akut grøn stær er en sjælden tilstand og skal behandles akut af en øjenlæge

· Medfødt grøn stær er en meget sjælden tilstand, som man skal have mistanke om, hvis øjet hos små børn vokser, bliver gråligt og medfører tåreflod og lysfølsomhed

· Sekundær grøn stær opstår, når kammervandsafløbet nedsættes af forskellige årsager, som f.eks. efter øjenskader, betændelsestilstande, svulster og blodpropper i øjet, samt ved brug af visse medikamenter (særligt steroidholdige øjendråber)

Hvad er symptomerne på grøn stær?

De fleste tilfælde af kronisk grøn stær bliver opdaget tilfældigt i forbindelse med en rutinemæssig øjenundersøgelse. Patienten mærker hverken smerter eller andet ubehag. Det centrale skarpe syn, som man bl.a. bruger til at læse og til at se TV med, bevares oftest længst tid. Først når der er indtrådt betydelige skader på synsnerven, vil man mærke udfaldene i synsfeltet, og da kan det være vanskeligt at forhindre yderligere forværring.

Hvordan stilles diagnosen?

Øjentrykket måles i forbindelse med en rutinemæssig øjenundersøgelse. Hvis man er arvelig disponeret for at få grøn stær, er det anbefalet, at man bliver undersøgt. Der er imidlertid ikke nogen gevinst ved at måle trykket rutinemæssigt før 40 års alderen hos personer uden øjensymptomer.

Øjenlægen stiller diagnosen ud fra følgende undersøgelser: · Vurdere synsnervens udseende ( oftalmoskopi)

· Undersøge synsfeltet (perimetri) · Måling af øjentrykket (tonometri)

Ikke sjældent skal patienten kontrolleres flere gange, før en sikker diagnose kan blive stillet eller udelukket