Grønt Stær

Hvad er grønt stær?

· Kronisk grøn stær er en hyppig årsag til blindhed.

· Sygdommen forekommer efter 40 års alderen og tiltager herefter med alderen

· Diagnosen kronisk grøn stær stilles på baggrund af karakteristisk afblegning af synsnerven og udfald i synsfeltet

· Forhøjet øjentryk er en risikofaktor for udvikling af kronisk grøn stær

· Kronisk grøn stær kan ofte behandles ved at sænke øjentrykket med øjendråber, laser eller operation

AMD

Hvad er AMD?

AMD er betegnelsen for det tidligere kendt som forkalkning på nethinden. Der er imidlertid ikke tale om forkalkede blodkar, som det ses i f. eks. i ben, hjerte og hjerne, hvorfor betegnelsen er uhensigtsmæssig. AMD er i dag den hyppigste årsag til læseblindhed i de udviklede lande.

Tørre Øjne

Hvad er Tørre Øjne?

· Fornemmelse af tørre øjne er meget hyppigt forekommende hos ældre, men er sjældent udtryk for en egentlig sygdom, da tåreproduktionen er normal

· Nedsat tåreproduktion forekommer sjældent, og da oftest i forbindelse med såkaldte bindevævssygdomme, som er en speciel form for gigt

· Fornemmelse af tørre øjne behøver oftest ikke behandling, men man kan prøve med kunstige tårer, som kan købes på apoteket uden recept

Grå Stær

Hvad er grå stær og hvordan behandles den?
Grå stær (katarakt) er uklarhed af øjets linse. Linsen ligger lige bag pupillen og regnbuehinden og er normalt helt klar. Med alderen kan den blive uklar og den tilstand kalder man grå stær. Ved grå stær bliver synet gradvist mere sløret, og der kan komme generende blænding fra sollys og billygter. Man kan operere for grå stær ved at fjerne linsen ved hjælp af ultralyd og erstatte den med en kunstig linse.
Ved grå stær operation her i klinikken anvender vi en kunstig linse som er FDA godkendt.